Menu Sluiten

Inbound marketing

Wat is inbound marketing?

Als u in het bezit bent van een online webshop, kunt u verschillende technieken gebruiken om consumenten te werven, onderverdeeld in outbound marketing en inbound marketing. Outbound marketing gebruikt technieken om klanten één voor één te werven, terwijl inbound marketing ervoor zorgt dat klanten uw webshop op eigen houtje kunnen vinden. Dit allemaal dankzij het maken en verspreiden van waardevolle content, waaronder YouTube video’s, whitepapers en de aanwezigheid op social media websites. Met behulp van een inbound marketing campagne, kunt u dus met dezelfde inspanning meer klanten werven. Dat geeft uw webshop wellicht een financiële boost, die u kunt gebruiken om uw marketing campagne uit te breiden voor nog meer naamsbekendheid.

Een campagne in 5 stappen

1. Identificeer uw klanten

Het hoofddoel is een drukbezochte webshop. Hierbij is het heel belangrijk dat u weet welke doelgroep u wil aanspreken. Een specifieke doelgroep zorgt ervoor dat de campagne naadloos kan aansluiten op de interesses en behoeften van de klanten: hoe meer zij zich kunnen identificeren met de campagne, des te groter de kans wordt op een aankoop. Kijk bijvoorbeeld eens naar uw voormalige klanten: wat hebben zij gemeen? Wellicht kunt u deze kenmerken inzetten om potentiële nieuwe klanten te identificeren.

2. Kies de gewenste actie

Veel bezoekers hebben is aantrekkelijk, maar actieve bezoekers zijn natuurlijk veel waardevoller dan passieve bezoekers. Daarom moet de campagne actie stimuleren, zoals het maken van een aankoop, inschrijven voor een nieuwsbrief of het delen van content op sociale netwerken. Deze stap zorgt ervoor dat u het netwerk van de potentiële klant benut.

3. Ontwerp ‘virale content’

Het liefst heeft u dat uw campagne rondgaat als een lopend vuurtje. Om dit te kunnen bereiken, is het essentieel om de content geschikt te maken voor het delen via sociale netwerken, infographic afbeeldingen of video’s. Verlies ook bij deze stap de doelgroep niet uit het oog: het online gedrag van de potentiële klanten is een mooie graadmeter voor de belangrijkste kanalen.

4. Gebruik social media

Als uw inbound marketing content af is, zijn ze klaar voor lancering op populaire social media netwerken en websites. Dit gaat verder dan het delen van een link, hieronder enkele tips:

• Benut de social media netwerken waar uw doelgroep het meest actief is. Hierbij is de populariteit onder de doelgroep zelf, belangrijker dan de populariteit in het algemeen.

• Zorg dat het netwerk uw social media account waardeert. Het kost even tijd om het profiel op te zetten, in contact te zijn met de leden van het netwerk en relevante content te delen. Maar uiteindelijk werpt het zijn vruchten af, omdat loyale volgers content gaan delen.

• Vraag sleutelfiguren in uw netwerk om uw content te delen. Als een belangrijk persoon in de industrie iets van of over uw webshop deelt, kan dit heel veel online verkeer teweeg brengen. Sommige belangrijke social media gebruikers zullen hier geld voor vragen, maar dit kan een nuttige investering zijn.

5. Meet het succes

Uw doelen moeten ten alle tijden meetbaar zijn. Welke acties zijn nu het meest effectief om klanten naar de webshop te leiden? Google Analytics is hierbij een bijzonder nuttig instrument om het websiteverkeer te traceren en analyseren, waardoor u weet welke van uw acties wel en niet nuttig waren. Zo leert u gaandeweg wat wel en wat niet werkt voor uw doelgroep, en kunt u steeds gerichter promoten.

Tijd is óók geld!

De meeste tools zijn erg goedkoop, maar natuurlijk niet kosteloos. Voor een optimaal werkende website, waardevolle content en een goede analyse is wel wat tijd vereist. Maar, met een goede strategie betaalt inbound marketing zich structureel uit!